Inför ditt besök

Vänligen informera oss i förväg om din häst, eller någon annan som den haft kontakt med, har/nyligen har haft tecken på potentiellt smittsam sjukdom såsom hosta, feber, näsflöde, vinglighet, abort eller diarre.

Ambulatoriskt

hembesök

Besök till stallet bokas vanligtvis i en timmes intervall inom vilket vi räknar med att anlända. Tex om du har fått tiden mellan kl 9 och 10 på morgonen så försöker vi vara där så nära kl 9 som möjligt, men då det i vårt arbete är vanligt med förseningar pga akutresor och oförutsägbar tidsåtgång för många åtgärder kan det bli så att vi kommer närmare kl 10. Om vi skulle bli försenade så att vi anländer utanför den bokade timmen försöker vi alltid ringa eller sms:a dig, så ha gärna mobilen påslagen och tillgänglig. I undantagsfall kan dålig mottagning och andra omständigheter göra att vi inte kan kontakta dig så snabbt som vi önskar. Vid besök till ditt stall vill vi att hästen tagits in från hagen innan vi ankommer. Ha hästens pass med dig ifall något behöver noteras i detta, tex vaccinationer eller behandling med läkemedel som kräver livslång karens. Även vid besiktning och export/unghäströntgen behöver passnummer registreras samt hästens identitet verifieras.

Klinikbesök

Ta med hästens pass. Speciellt viktigt vid besiktning och exportröntgen! Se vidare ovan.

Försäkringsuppgifter (försäkringsbolag och hästens försäkringsnummer) om du har försäkring och vill ha direktreglering.

Ridutrustning och ryttare: Vissa rörelsestörningar yttrar sig främst (ibland enbart) vid ridning. Det kan tex gälla nedsatt prestation, låggradig hälta eller smärta i rygg eller hals. Medtag gärna ridutrustning om din häst ska undersökas för sådan problematik så att vi kan göra en utvärdering under ryttare vid behov.

Mat & dryck: Vissa utredningar kan ta lång tid så det kan vara bra att ha med sig något att äta, speciellt om man har diabetes. Givetvis bjuder vi på kaffe/annan dryck.

Betalning (hembesök eller klinikbesök)

Om du önskar direktreglering för besöket behöver vi information om hästens försäkringsbolag samt försäkringsnummer. Det är också viktigt att vi får korrekt namn på försäkringstagaren, dvs den vars namn hästens försäkringen står tecknad i. När försäkringsbolaget återkommit till oss med vad de ersätter får du faktura på resterande belopp/självrisk.

Om du är en ny och för oss hittills okänd kund vill vi att du betalar med Swish i direkt samband med besöket. Detsamma gäller om man tidigare varit försenad med att betala på faktura.

Vi accepterar betalning via Swish (för närvarande ej kort).

Den som beställer tjänster från oss är att anse som betalningsansvarig. Om du exempelvis är fodervärd, tränare eller liknande till hästen och har beställt tjänster från oss i ägarens frånvaro är det viktigt att ni har en överenskommelse om vem som ska finansiera tjänsterna. Om ägaren skulle vägra betala pga att hen inte beställt tjänsten eller varit ovetande om att den utfördes kommer fakturan istället att övergå till dig.

Observera att ni behöver ange uppgifter på korrekt betalningsansvarig innan fakturering skett. Om dessa uppgifter måste ändras i efterhand innebär detta att en redan skapad faktura och journal måste tas bort ur journalsystemet och en helt ny skapas. Då detta tar rätt mycket tid att göra debiteras en administrationsavgift.

Viby Horsevets

Leg. hästveterinärer i Skåne,
Blekinge och Kronoberg.

Kontakta oss

vibyhorsevets@gmail.com

Camilla Tveit 0793 - 101 001
Marc Auerbach 0708 - 100 911

Öppetider: Vardagar 8-17
Jour alla dagar

COPYRIGHT © 2021   |   VIBY HORSEVETS AB   |   ALL RIGHTS RESERVED